Bonus-malus… tu de care parte ești?

Salutare! Începem articolul de astăzi cu câteva statistici îngrijorătoare: 1 şofer român din 2 trimite mesaje (SMS, WhatsApp, mail etc.) când e la volan, iar 6 din 10 conducători auto vorbesc la telefon fără a folosi un dispozitiv handsfree. De altfel, telefonul mobil pare a fi principalul factor care ne distrage atenţia în ultima perioadă. 2 din 10 şoferi români declară că accesează conturi de social media când sunt în maşină, în timp ce aproape 6% au recunoscut că au făcut live pe Facebook în timp ce erau la volan sau s-au aflat într-o maşină în care s-a întâmplat acest lucru. Sunt concluziile unui sondaj făcut de APPA – Asociaţia Pentru Promovarea Asigurărilor. Dacă am ajuns la asigurări, astăzi discutăm despre cum se calculează ele.

Auzim adesea de bonus-malus. Știi ce înseamnă?

Sistemul Bonus-Malus premiază sau sancționează șoferii, în funcție de istoricul rutier. Concret, proprietarii mașinilor care, pe parcursul anului anterior de asigurare, nu au fost implicați în accidente rutiere beneficiază de o reducere a tarifului la polița RCA. De cealaltă parte, proprietarii de mașini implicate într-unul sau mai multe accidente sunt sancționați cu o majorare a tarifului la asigurarea RCA.

Pe scurt, prețul asigurării RCA scade sau crește în funcție de „cazierul rutier“ al șoferului. Sistemul Bonus-Malus a fost implementat, în Europa și Statele Unite ale Americii, în urmă cu mulți ani și, de atunci, este folosit la scară largă.

Bonus-Malus folosește o serie de praguri de reduceri și penalizări denumite B/M (Bonus/Malus). Șoferul este identificat prin C.N.P. (pentru persoanele fizice) sau C.I.F./C.U.I. (pentru persoanele juridice), iar seria de șasiu a vehiculului reprezintă numărul de identificare al acestuia.

Perechea unică formată din C.N.P. și serie de șasiu sau C.I.F./C.U.I. duce la înregistrarea istoricului daunalității într-o bază de date unică – CEDAM. Această bază de date poate fi consultată AICI.

Stabilirea clasei B/M (Bonus/Malus) se face în funcție de două criterii: ultima clasă B/M deținută și, respectiv, numărul daunelor în perioada de referință. Vechimea permisului de conducere nu are nici cel mai mic rol în stabilirea clasei B/M.

Astfel, șoferii încadrați în cea mai mare grilă de Bonus existentă (B8) beneficiază de o reducere cu 50% a tarifului RCA. De cealaltă parte, șoferii care se regăsesc în cea mai gravă grilă de Malus existentă (M8) sunt penalizați cu o creștere de 80% a tarifului RCA.

Clasa Bonus/Malus poate fi menținută, prin contractul RCA, și în caz de daună. Astfel, după ce plătește despăgubirea care i se cuvine persoanei prejudiciate în urma accidentului, asiguratul care vrea să își mențină clasa B/M trebuie să achite companiei de asigurări despăgubirea corespunzătoare evenimentului, compensând astfel cheltuielile asigurătorului în acest sens.

Atenție! Dacă un asigurat persoană fizică are mai multe mașini, beneficiază de aceeași clasă Bonus/Malus pentru toate vehiculele. Odată cu intrarea în vigoare a prezentei Norme RCA, reînnoirea contractului de asigurare încheiat de către persoanele fizice care dețin mai multe vehicule se încadrează în cea mai favorabilă clasă Bonus/Malus corespunzătoare istoricului de daunalitate al asiguratului. Pe de altă parte, dacă un asigurat persoană juridică deține mai multe vehicule, sistemul Bonus/Malus se aplică diferit pentru fiecare vehicul în parte.

Ai fost vreodată asigurat cu risc ridicat?

Asiguratul cu risc ridicat este o noțiune nouă, introdusă odată cu noua Lege RCA. Este vorba despre șoferii care plătesc cele mai scumpe asigurări, pentru că le dau și cel mai mult de furcă asigurătorilor, aceștia fiind obligați să le încheie poliță RCA, chiar dacă știu că vor avea daune. În caz contrar, asigurătorul riscă amenzi uriașe.

Concret, șoferii care au fost implicați în mai multe accidente vor primi oferte RCA mult peste prețul de referință. Dacă primesc cel puțin trei astfel de oferte, au dreptul să se adreseze unei entități speciale, care le vine în ajutor cu o propunere mai bună.

Este vorba despre Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR). BAAR este obligat să le soluționeze cererea în termen de cel mult 20 de zile de la data primirii solicitării și a tuturor documentelor necesare pentru individualizarea riscului, cu scopul de a încheia o nouă poliță de asigurare RCA.

În aceste condiții, BAAR va formula o ofertă de asigurare calculată pornind de la tariful de referință și îl va îndruma pe asiguratul cu risc ridicat către un asigurător RCA, pentru încheierea contractului de asigurare. Iar refuzul asigurătorului RCA de a prelua un asigurat cu risc ridicat poate duce la amenzi de cel puțin 50.000 de lei.

Sperăm că bonus-malus, CEDAM, asigurat cu risc ridicat și BAAR nu mai sunt niște cuvinte străine pentru tine și că te-am lămurit. Dacă știi mai multe, spune-ne și nouă. 🙂 Sharing is caring.

P.S.: mulțumim prietenilor de la 1asig.ro pentru răbdarea de a ne clarifica nedumeririle.

Leave comments

Your email address will not be published.*



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Back to top