Ce implică o verificare detaliată a autoturismului în vederea pregătirii pentru iarnă

Sezonul rece este perioada în care utilitatea unui autoturism devine mai importantă decât în restul anului datorită confortului și a siguranței pe care ni le conferă în condiții meteorologice dificile. Dacă pentru noi, a fi pregătiți de iarnă înseamnă de cele mai multe ori trecerea la garderoba adecvată, oare autoturismul pe care îl conducem este într-adevăr pregătit să facă față vitregiilor naturii în sezonul rece? În afara trecerii la anvelopele și la lichidul de parbriz de iarnă, există încă o serie de operațiuni ce trebuie bifate în vederea obținerii unei bune și corecte funcționări a autoturismului în condiții de iarnă.

Pentru a ajuta la conștientizarea necesității unei verificări amănunțite în acest sens, am lansat o operațiune de verificare pe care o vom detalia în prezentul material.
Rezultatele verificărilor sistemelor și componentelor autoturismului se înscriu în 3 categorii de recomandări:
  1. reparat/înlocuit urgent;
  2. reparat/înlocuit în curând;
  3. condiție bună.
Iată care sunt funcțiile și componentele pe care le verificăm și de ce:
  1. Sistemul de Aer Condiționat, având ca indicatori de funcționare debitul fluxului de aer și mirosul din instalație. Cu toate că temperaturile exterioare nu necesită folosirea instalației de aer condiționat în scopul uzual, acela de a răcori temperatura din autoturism, sistemul de aer condiționat ajută într-un mod eficient la dezaburirea geamurilor, în special a parbrizului. Atunci când abia am pornit autoturismul, iar motorul nu a ajuns încă la temperatura de funcționare și aerul care ajunge în habitaclu este încă rece, direcționarea fluxului de aer către parbriz cu AC-ul pornit ajută la o dezaburire mult mai rapidă a acestuia. Schimbarea la timp a filtrului de polen ajută de asemenea foarte mult atât la îndeplinirea acestui proces, cât și la obținerea unei bune calități a aerului în autoturism.
  2. Parbrizul. Fenomenul de sablare poate genera fisuri la nivelul parbrizului, chiar și de mici dimensiuni, ceea ce poate avea ca rezultat o diminuare a vizibilității frontale, în special noaptea, și cu atât mai mult în condiții de ploaie sau ninsoare.
  3. Nivelul de combustibil și numărul de kilometri la bord (în scop administrativ).
  4. Claxonul și instalația de lumini. Ploaia, ninsoarea, mâzga sau lapovița reduc vizibilitatea șoferului, cu atât mai mult odată cu lăsarea întunericului. De aceea, este esențial ca toate dispozitivele optice și acustice ale autoturismului să fie în condiții optime de funcționare, atât pentru propria vizibilitate, cât și pentru a fi văzuți la timp de către ceilalți participanți la trafic sau pentru a vă semnala prezența.
  5. Stropitoare parbriz/far/lunetă. Datorită precipitațiilor abundente din sezonul rece, carosabilul este nu de puține ori acoperit cu o peliculă de apă murdară sau noroi ce cauzează o murdărire rapidă a geamurilor și a farurilor autoturismului. De aceea, trebuie să ne asigurăm că sistemele de spălare funcționează în parametri normali.
  6. Ștergătoare de parbriz/lunetă. Datorită folosirii îndelungate, dar și datorită variațiilor de temperatură, lamelele ștergătoarelor de parbriz își pierd proprietățile de curățare și se deteriorează. Dat fiind faptul că sezonul rece aduce cu sine cantități considerabile de precipitații, pentru evitarea oricăror neplăceri, este bine să îl întâmpinăm cu ștergătoare de parbriz aflate în stare foarte bună de funcționare.
  7. Test baterie. Temperaturile scăzute ale iernii fac pornirile la rece ale autoturismului mai dificile sau chiar imposibile, în cazul existenței unei baterii aflate la sfârșitul ciclului său de funcționare. De aceea, este bine să ne asigurăm că bateria funcționează în parametri normali.
  8. Nivel lichide (ulei motor, lichid de frână, antigel). Carosabilul alunecos și temperaturile negative determină un grad mai ridicat de uzură a motorului, fapt pentru care este necesar să ne asigurăm ca funcțiile de ungere și de răcire sunt îndeplinite corespunzător. Indiferent de sezon, procesul de frânare al autoturismului trebuie să se desfășoare perfect, nivelul lichidului de frână fiind unul dintre factorii determinanți.
  9. Kit reparație pană de cauciuc sau roată de rezervă. Gropile mascate de bălți de apă sau suprafețe înghețate pot cauza deteriorări ale jantelor sau anvelopelor ce vor rezulta în pierderea presiunii de aer din roți. Nimeni nu își dorește să fie imobilizat din cauza unei pene de cauciuc, cu atât mai puțin într-un scenariu cu condiții meteorologice nefavorabile. Înainte de a porni la drum, cu atât mai mult iarna, este foarte indicat sa avem în dotare o roată de rezervă în perfectă stare de funcționare sau un kit de reparație 100% funcțional.
  10. Triunghi reflectorizant, trusă de prim ajutor, extinctor.
  11. Jante și anvelope. Este necesar ca anvelopele să se găsească în condiții bune pentru a asigura un nivel optim de aderență la frânare, la demarare și pe viraje, cu atât mai mult atunci când carosabilul devine alunecos. Pentru un rulaj lin și sigur, trebuie să ne asigurăm că jantele nu prezintă îndoituri sau lovituri cauzate de gropi sau alți factori.
  12. Discuri și plăcuțe de frână. Zilele libere prilejuite de Sărbătorile de Iarnă aduc pentru mulți dintre noi călătorii lungi către destinațiile noastre de vacanță. Kilometrii mulți și condițiile de trafic aglomerat duc la o uzură mai rapidă decât în mod normal a discurilor și a plăcuțelor de frână, fapt pentru care este bine să ne asigurăm că toate componentele sistemului de frânare se află în buni parametri de lucru.
  13. Transmisie (protecții, articulații). Suprafețele dificile de drum solicită mai mult sistemul de transmisie al autoturismului, motiv pentru care dorim să ne asigurăm că nu există scurgeri și că acesta funcționează așa cum trebuie. Lipsa protecțiilor de plastic sau cauciuc poate favoriza acumularea de gheață, zăpadă sau noroi pe unele componente ale autoturismului și poate duce la o funcționare defectuoasă a acestora. Articulațiile trebuie să se prezinte de asemenea într-o stare foarte bună pentru un comportament de drum corespunzător.
  14. Suspensie. Suspensia nu trebuie să prezinte jocuri sau alte defecte pentru un rulaj confortabil și sigur.
  15. Direcție (joc, scurgeri, protecții). Pentru o deplasare sigură, direcția trebuie să aibă un răspuns prompt și exact. În consecință, verificăm să nu existe eventuale jocuri sau pierderi ale lichidului de servodirecție. Elementele de protecție ale componentelor sistemului de direcție trebuie să fie la locul lor pentru îndeplinirea funcțiilor specifice.
  16. Sistem de evacuare. Părțile componente ale sistemului de evacuare nu trebuie să prezinte lovituri, acestea afectând în mod direct modul de funcționare al motorului, influențând puterea livrată și consumul de combustibil.
  17. Prezoane roți. Verificăm dacă sunt corect strânse, precum și dacă prezintă urme de uzură ce necesită înlocuirea viitoare a acestora.
  18. Presiune anvelope. Temperaturile scăzute determină o contractare a aerului din anvelope, astfel că trebuie să ne asigurăm că presiunea pneurilor este cea specificată de producător pentru un comportament corect al autoturismului.

Leave comments

Your email address will not be published.



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Back to top